Podstawową wadą podczas użytkowania samochodów Renault Trafic, Opel Movano czy Peugeot Boxer jest niefortunne umiejscowienie w pojeździe kompletu wtryskiwaczy. Największą trudnością może okazać się próba wymiany wtryskiwaczy.
Wtryskiwacze Common Rail są montowane we współczesnych silnikach Diesla bazujących na najlepszym obecnie rozwiązaniu bezpośredniego wtrysku paliwa do komory silnika. Ogromną zaletą tych rozwiązań jest prosty sposób podawania paliwa, uzyskanie dynamicznej jazdy oraz niskie zużycie paliwa. Istnieją również pewne wady konstrukcyjne utrudniające wyciąganie wtryskiwaczy w samochodach Renault Peugeot Citroen.
Jak działają wtryskiwacze?
W zbiorniku paliwa znajduje się pompa paliwa, która tłoczy olej napędowy do pompy wysokiego ciśnienia oczywiście przez filtr paliwa. Wytwarza duże ciśnienie tłocząc dalej olej napędowy do tzw. szyny Common Rail, która pełni rolę zbiorniczka paliwa. To z niej podawane jest ono na wtryskiwacze i to dzięki niej dostają paliwo pod ogromnym ciśnieniem przy minimalnym jego spadku. Są podłączone bezpośrednio do komputera sterującego pracą silnika, który zarządza momentem i czasem otwarcia wtryskiwacza. I właśnie tu, czyli we wtryskiwaczach rodzą się problemy.
Jak wykonane są wtryskiwacze i z czym są związane problemy?
Taki wtryskiwacz jest konstrukcyjnie skomplikowany – do tego w skali mikro. Musi być dokładnie wykonany by odpowiednio pełnił swoją funkcję. W ostatnich latach wtryskiwacze znacząco się zmniejszyły, w związku z tym jakość i dokładność ich wykonania oraz wysokiej klasy materiały podnoszą ich cenę.
Dlaczego więc ryzyko awarii nie zmniejszyło się przez ten czas?
Otóż precyzyjna budowa i niezwykle czułe mechanizmy sterujące są mniej odporne na jakość paliwa, która wciąż pozostawia sporo do życzenia. Również niezwykle problematyczne staje się omyłkowe zatankowanie benzyny zamiast oleju napędowego. Przez lata wtryskiwacze bardzo się zmieniły począwszy od elektromagnetycznych, którym zupełnie wystarczało ciśnienie w szynie ok. 1000–1300 bar, po system Common Rail II gdzie ciśnienie wzrosło do 1600 bar, a wtrysk podzielono na dwie-trzy dawki paliwa w jednym cyklu. Już to wymagało od wtryskiwaczy znacznie szybszej i precyzyjnej pracy.
Aktualnie w standardzie mamy do czynienia z nowoczesnymi konstrukcjami Common Rail III zwanymi piezoelektrycznymi.
Są one w stanie pracować na ciśnieniu rzędu 2000 bar i wyższym jest on około dziesięciokrotnie szybszy od elektromagnetycznego. W takich wtryskiwaczach elektromagnes i trzpień zastąpiono materiałem piezoelektrycznym, który charakteryzuje się wielokrotnie mniejszą bezwładnością od elektromagnesu. Dzięki temu można w jednym cyklu zastosować więcej, nawet 5–7 dawek wtrysku poprawiając kulturę pracy silnika. Przekłada się to również na dużo niższe zużycie paliwa.
Jak wyciągnąć wtryskiwacze w Renault Peugeot Citroen nie uszkadzając głowicy silnika?
Nie zawsze konstrukcje silników i ich umiejscowienie w pojazdach są trafne. Na przykład w samochodach Renault Trafic, Opel Movano, Fiat Ducato czy Peugeot Boxer woda kapiąca na listwę wtryskową w dłuższym czasie powoduje korodowanie. Natomiast w razie awarii wtryskiwaczy problemem staje się ich wyciąganie. Możemy w tym celu zdemontować głowicę poddając ją potem obróbce lub wyciągnąć wtryskiwacze specjalnie przystosowanym do tego celu sprzętem. Tak zapieczone wtryskiwacze zwykle trzeba wyciągać w kawałkach. Wyciąganie wtryskiwaczy Renault Peugeot Citroen to bardzo trudna operacja, wymagająca dużej cierpliwości i uwagi, aby nie doszło do uszkodzenia głowicy silnika.
Ile czasu trwa wyciąganie wtryskiwaczy?
Demontaż jednego wtryskiwacza może trwać od jednej do nawet ośmiu godzin. Do tego typu operacji potrzebny jest specjalistyczny przyrząd, którym wyrywamy wtryskiwacz po kawałku, jak widać na załączonym zdjęciu. Dzięki wiedzy i doświadczeniu naszego serwisu nie zdarzyło nam się uszkodzić głowicy silnika.