Czy warto inwestować w zabezpieczenie silnika?
Silnik 1,5 dCi oraz 1,9 dCi powszechnie dostępny w modelach Renault to dobra jednostka, ale należy bacznie zwrócić uwagę na zużycie panewek silnika. Po przebiegu 120 – 140 tys. km w silniku może dojść do obrócenia się panewki bądź zatarcia się wału na panewce. Zalecamy profilaktycznie wymienić panewki gdy auto osiągnie podobny przebieg. Cała operacja to koszt porównywalny w wymianą rozrządu i spokój na 100 tys. km.
Co będzie jeżeli nie wymienimy panewek w odpowiednim czasie?
Skutki mogą być tragiczne dla silnika – zatarta panewka obraca się w korbowodzie uszkadzając go w związku z czym istnieje konieczność demontażu oraz szlifowania wału korbowego. Z naszego doświadczenia wynika, że znacznie częściej dochodzi do kompletnego zniszczenia silnika zgięty korbowód, uszkodzony kadłub, a w konsekwencji – konieczność wymiany na inny.
Renault zastosowało w silniku 1,5 kilka wersji panewek w związku z tym trudno jest je dobrać i zakupić je wcześniej, gdyż producent przewidział kilka szerokości panewek, dostępne są również ponadwymiarowe do wałów po szlifie.
Renault wypuszczając na rynek zmodernizowany silnik 1,9 dCi, o mocy 131 kM, np. w Megane III ulepszył nieco silnik, jednak po przebiegu 150 tys. km zauważyliśmy mocne zużycie panewek korbowodowych. W związku z czym również zalecamy profilaktyczną wymianę.
Jak oszczędzić na wymianie panewek?
Przy tego typu naprawie konieczna jest wymiana oleju w silniku, dlatego zalecamy wymianę panewek zgrać w czasie z przeglądem olejowym.