Stojąc na światłach lub w korku, masz zwyczaj włączać bieg i stać na włączonym sprzęgle? Zmień swoje nawyki. To właśnie bywa przyczyną szybko zużywającego się sprzęgła w Twoim aucie.
W pewnym momencie po wciśnięciu pedału sprzęgła zaczynasz słyszeć głuchy, coraz wyraźniejszy odgłos. Taki objaw świadczy o tym, że wkrótce zbliża się wymiana kompletu sprzęgłowego.
Z czego składa się sprzęgło?
Sprzęgło składa się z trzech podstawowych części: tarczy, docisku i łożyska. Cały układ sprzęgłowy nie wygląda na specjalnie skomplikowany, ale naprawa jest pracochłonna gdyż wymaga co najmniej odkręcenia skrzyni biegów, a często wyjęcia jej z auta. Zespół ten musi być dość odporny na zużycie. Jeżeli wymaga naprawy, winę lub współwinę za to ponosi niestety najczęściej styl jazdy kierowcy.
Co to jest tarcza sprzęgła w samochodzie?
Zadanie tarczy sprzęgła to nie tylko przenoszenie i rozłączanie napędu (we współpracy z tarczą docisku) pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów, ale i amortyzowanie gwałtownych przeciążeń powstających wtedy, gdy ruszamy, a także gdy gwałtownie dodajemy lub odejmujemy gazu. Jednak amortyzowanie przeciążeń nie odbywa się tylko dzięki poślizgowi na styku warstwy ciernej tarczy i docisku.
Tarcza sprzęgła nie jest sztywnym elementem. Jej zewnętrzna część – ta, do której przymocowane są okładziny cierne – ma możliwość ruchu za sprawą kilku sprężyn. Jest ona zdolna do ruchu obrotowego, o kilka stopni w przód i w tył względem środkowej, wewnętrznej części tarczy.
Tę funkcję może spełniać element koła zamachowego silnika. Amortyzacja to ważna „umiejętność” tarczy. Sprzęgło zazwyczaj zużywa się w ten sposób, że wytarciu ulegają okładziny cierne. Najczęściej dzieje się tak z powodu nieustannego gwałtownego ruszania lub jazdy z częściowo wciśniętym pedałem sprzęgła.
Okładziny mogą też popękać lub ulec zaolejeniu – jeśli uszkodzony jest uszczelniacz skrzyni biegów. Psują się też elementy amortyzujące – wtedy puszczając pedał sprzęgła, odczuwamy gwałtowniejsze szarpnięcia niż normalnie. Może być to także powód zwichrowania tarczy, który objawia się też utrudnionym przełączaniem biegów.
Co to jest docisk sprzęgła i czy należy go wymieniać?
Docisk sprzęgła jest trwałym elementem. Tym niemniej może odkształcić się, co powoduje szybkie zużycie pozostałych elementów. Mogą też zepsuć się sprężyny mające za zadanie dociskać tarczę docisku do tarczy sprzęgła. Dlatego jeżeli wymieniamy tarczę zużytą z powodu dużego przebiegu, na wszelki wypadek wymieniamy też docisk.
Tarcza sprzęgła od środka – wewnętrzna tarczka wyposażona w sprężyny połączona jest z zewnętrznymi tarczkami zamocowanymi po obu jej stronach i poruszającymi się względem niej o kilka stopni w przód i w tył. Do jednej z tarczek przymocowana jest największa tarcza wyposażona w okładziny cierne.
Jak zbudowany jest docisk sprzęgła?
Zewnętrzna część docisku obraca się wraz z kołem zamachowym silnika. Sprężyna współpracuje z tarczą docisku. Po jej naciśnięciu przez łożysko tarcza cofa się rozłączając napęd.
Łożysko sprzęgła obciążone jest tylko w chwili wysprzęglania. Jego wewnętrzna część naciska na sprężynę docisku, powodując wysprzęglenie. Część połączona z dźwignią sterującą jest nieruchoma. Obok wizualizacja uszkodzonego łożyska sprzęgła w Citroenie.
Co to jest dwumasowe koło zamachowe?
Dwumasowe koło zamachowe wprowadzono po to, żeby poprawić komfort jazdy samochodami z silnikami wytwarzającymi silne drgania. W większości są to diesle, ale zdarzają się benzynowe. Jego zadaniem jest tłumienie silnych drgań tłumieniu drgań skrętnych występujących w układzie napędowym podczas pracy silnika oraz redukowaniu gwałtownego wzrostu momentu obrotowego.
Awarie koła dwumasowego potrafią zdarzać się już po przejechaniu kilkudziesięciu tys. km. Zdarza się to często w okresie gwarancyjnym, kiedy usterka powinna być usunięta na koszt producenta. Jednak nie zawsze tak bywa, szczególnie tam, gdzie wchodzą w grę największe koszty.
Jak zweryfikować usterki koła dwumasowego w Renault Peugeot Citroen?
O zbliżającej się usterce koła dwumasowego najczęściej świadczą następujące objawy:
- hałas słyszalny podczas puszczania sprzęgła bezpośrednio po zmianie biegu,
- stuki po włączeniu lub wyłączeniu silnika,
- szarpanie i wibracje wyczuwalne na karoserii w trakcie przyspieszania od niskich prędkości na wysokim biegu
- problemy z przełączaniem biegów.
Z reguły kończy się to generalnym remontem skrzyni biegów. A to są już naprawdę wysokie koszty,. Dlatego, gdy pojawią się pierwsze poważne objawy zużycia koła, nie zwlekajcie, lecz udajcie się od razu do mechanika.
Podstawową zasadą pomagającą przedłużyć żywotność zamachowego koła dwumasowego jest unikanie mocnego obciążania układu napędowego.
Nie chodzi tu o jazdę z dużą prędkością, ale o chwilowe gwałtowne obciążenia np. ruszanie z pedałem gazu wciśniętym w podłogę i z piskiem opon. Taka technika jest dla „dwumasu” zabójcza, a dla kierowcy bardzo kosztowna.
Uwaga, również powolna jazda, z niskimi obrotami silnika, np. podczas parkowania, jest szkodliwa dla „dwumasu”.