Rozpoznasz problem po barwie dymu z układu wydechowego.
Jeśli we wstecznym lusterku swojego Renault, Peugeot, Citroen czy Dacia zauważysz niepokojące kłęby białego czarnego lub niebieskiego dymu to jest niemal pewne, że z twoim autem dzieje się coś niedobrego.
Biały dym diagnoza: uszkodzenie głowicy
Najczęstszą przyczyną wydostawania się z rury wydechowej białego dymu jest awaria jednego z elementów (np. uszczelek) lub pęknięcie całej głowicy cylindrów. W takim przypadku pierwszymi objawami jest szybkie ubywanie płynu w układzie chłodzenia, który spod głowicy przedostaje się do komory spalania i pod wpływem swojej wysokiej gęstości jest widoczny gołym okiem właśnie w postaci białego koloru dymu. W przypadku takich objaw radzimy jak najszybciej dzwonić do mechanika.
Niebieski dym diagnoza: awaria silnika
Jeśli szybko nie zareagujemy równie poważnych szkód możemy obawiać się w momencie kiedy auto zaczyna dymić na błękitno-niebieski kolor. Najczęstszą przyczyną pojawienia się takiego koloru w rurze wydechowej jest spalany olej silnikowy. Następstwem defektu jest awaria silnika.
Czarny dym diagnoza: układ wtryskowy czy EGR?
W przypadku silników wysokoprężnych diagnozę o poważnej awarii podzespołów mechanicznych może dostarczyć dym w kolorze czarnym. Najczęściej defektom w tym przypadku ulegają: układ wtryskowy (końcówki wtryskiwaczy i pompa wtryskowa),układ odpowiedzialny za proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej lub recyrkulacji spalin.
Często problem tkwi w nieodpowiednim działaniu układu doprowadzania paliwa. Część paliwa zostaje wówczas spalana na darmo. Warto na początek sprawdzić też filtr oleju napędowego i filtr powietrza. Problem z dostarczaniem odpowiedniej dawki powietrza może jednak leżeć gdzie indziej, w złym sterowaniu zaworów lub uszkodzonej turbosprężarce.