Turbo przyśpieszenie

O co tyle zamieszania. A no mając to niewątpliwe szczęście bycie posiadaczem auta z silnikiem Diesla musimy w pewnym momencie zmierzyć się z czymś takim jak nieuchronna naprawa lub wymiana turbosprężarki Renault Peugeot Citroen. 

Jak działa turbosprężarka w samochodzie i jakie są objawy uszkodzeń?

Nasz samochód z doładowaniem musi mieć właściwą moc. Wraz ze wzrostem obrotów powinien nastąpić moment, gdy auto zaczyna zdecydowanie przyspieszać. Brak mocy to mocno niepokojący objaw i być może nadszedł czas na wymianę lub naprawę uszkodzonej turbosprężarki.  Możemy to jeszcze sprawdzić nasłuchując czy po dodaniu gazu na wyższych obrotach nie wydobywa się z niej głośny gwizd.

Turbosprężarka jest napędzana gazami spalinowymi. Jeden z jej końców jest wprawiany w ruch energią uchodzących z silnika spalin, a drugi spręża powietrze trafiające do silnika. kontrolka

Check Engine  czyli kontrolka uszkodzenia silnika niestety nie zawsze nam pokaże, że to właśnie turbo jest uszkodzone, chyba, że dochodzi do znacznego podwyższenia, lub obniżenia ciśnienia doładowania. Większość samochodów nie ma elektroniki diagnozującej sprawność tego elementu.

Kupując używany samochód z przebiegiem około 200 tysięcy możemy liczyć się z możliwością nabycia również uszkodzonej turbosprężarki.

 Ale jak to? Wiele uszkodzeń powoduje zaniedbanie wymiany oleju czy filtra powietrza. Czasem rozszczelnią się połączenie pomiędzy filtrem powietrza, a sprężarką. Koło kompresji zasysa wtedy drobiny kurzu i inne ciała obce, które uszkadzają wirujący wiatrak.

Jak możesz uszkodzić turbinę:

  • Zbyt rzadko wymieniasz olej silnikowy, lub wcale ci się to nie zdarza. Tak jak pewien pan, który nigdy nie wymieniał oleju silnikowego zdjęcie poniżej. Używanie starego, zanieczyszczonego oleju wiąże za sobą ryzyko uszkodzenia turbiny. Zawarte w nim zanieczyszczenia trafiają naprawa lub wymiana turbosprężarki Renault Peugeot Citroenprzecież do urządzenia wirującego ponad 100 000 obrotów na minutę. Nawet najmniejsze drobiny są bardzo groźne. Dlatego zalecamy wymianę oleju po 20 000 km jeśli chcemy bezproblemowo eksploatować samochód jeszcze długo po zakończeniu gwarancji. Samochody z turbo wymagają dobrych jakościowo olejów, najlepiej syntetycznych, które znoszą podwyższoną temperaturę pracy.
  • Jeżeli w misce jest zbyt niski poziom oleju, np. przez zaniedbanie, olejsprężarka ulega poważnemu uszkodze­niu. Pomiędzy osią wirnika kręcącego się z niebotycznymi prędkościami a obudową musi być warstwa oleju. Gdy jej zabraknie, wał osi wyciera się, a z powodu powstałego luzu łopatki trą o obudowę sprężarki, uszkadzając najczęściej oba elementy.
  • Brudny filtr powietrza. Powietrze dostarczane do sprężarki musi być czyste. Gdy filtr powietrza jest brudny to turbina przez nieszczelności przewodów zasysa nie oczyszczone powietrze, drobiny pyłu trafiają na łopatki koła kompresyjnego, które wykonuje się z miękkich, lekkich stopów, i gdy wiruje ono z dużą prędkości, pył niszczy krawędzie łopatek. Jeżeli do sprężarki dostanie się coś większego, zniszczenia są ogromne, a elementy kola kompresyjnego ścierają się łub wyłamują. Są producenci przewidujący wymianę filtra powietrza dopiero po 50-60 tys. km. Radzimy wymieniać go wcześniej, tym bardziej że jest to niedrogi element, a nasze jezdnie są brudne.
  • Szybkie gaszenie silnika. Po dłuższej lub po ostrzejszej jeździe, w mieście lub w górach, zaleca się schłodzić turbinę przed wyłączeniem silnika. Przed zgaszeniem silnika pozwólmy mu popracować na jałowych obrotach przez 30-60 s. Częste korzystanie z pełnej mocy silnika także skraca żywot sprężarki. Jeżeli w trakcie jazdy cały czas dodajemy gazu, sprężarka działa non stop. Długotrwale utrzymywanie w trasie prędkości maksymalnej dodatkowo obciąża ten element.
  • Złe paliwo. Kolejnym czynnikiem niszczącym turbinę jest paliwo złej jakości np. olej napędowy zmieszany z opałowymi. Drobne oszczędności, duże problemy.
  • Kolizja drogowa. Sprężarkę można również uszkodzić podczas wydawałoby się drobnej kolizji drogowej, nawet jeśli nie została ona   bezpośrednio uderzona. Oczywiście nie zauważymy takiej awarii natychmiast, lecz uszkodzenie może ujawnić się dopiero po pewnym przebiegu. Jest to istotne przy zakupie samochodu powypadkowego.

Jest kilka rozwiązań uszkodzeń turbosprężarki Renault Peugeot Citroen

  1. Autoryzowana stacja czyli nic cię nie obchodzi
  2. Wymiana na nową lub regenerowaną montaż i gwarancja w warsztacie
  3. Działanie na własna odpowiedzialność 🙂 Cokolwiek to znaczy nie polecam.

 naprawa lub wymiana turbosprężarki Renault Peugeot Citroen